Ga direct naar: Hoofdnavigatie
Ga direct naar: Inhoud
Alle bronnen

Transport naar Japan

Een pentekening van een transport van krijgsgevangenen. Afgebeeld is het ruim van een schip vol met krijgsgevangenen. Op de voorgrond de silhouetten van mensen. Links twee gaanderijen boven elkaar vol figuren. Bovenaan een opening van het ruim. Hierin hangt een pijp. Toevoeging maker: De accomodatie was verschrikkelijk. Het tussendek had twee etage's, het onderruim waarin ik terecht kwam, had ter opvulling een lading gestorte rijst tot boven de schroefastunnel. Ventilatie geschiedde door middel van een koelzeil waar, doordat het betreffende ruim achter midscheeps lag, alleen maar warme lucht en rookgassen van de schoorsteen naar beneden kwamen. De hitte was ondraaglijk. Het ten was minimaal en werd in een mand naar beneden afgevierd. Je mocht blij zijn als je iets te pakken kreeg. Behoeften deponeerde men in de gestorte rijst. De reis van Tandjong Priok naar Singapore duurde lang, circa 4 tot 5 dagen. Het bijschrift bij een kopie van de tekening bij het NIOD luidt: "Via Semarang-Batavia werd ik per Moji-Maru in October 1942 naar Singapore vervoerd."

Ontvang onze nieuwsbrief
Tweewekelijks geven we je een overzicht van de meest interessante en relevante onderwerpen, artikelen en bronnen van dit moment.
Ministerie van volksgezondheid, welzijn en sportVFonds
Contact

Herengracht 380
1016 CJ
Amsterdam

020 52 33 87 0info@oorlogsbronnen.nlPers en media
Deze website is bekroond met:Deze website is bekroond met 3 DIA awardsDeze website is bekroond met 4 Lovie awards