Ga direct naar: Hoofdnavigatie
Ga direct naar: Inhoud
Alle bronnen

zonder titel

1 januari 1969

armband, bestaande uit twee scharnierende delen. Elk deel bestaat uit een band die naar voren toe breder wordt en vooraan ombuigt en weer terug naar het scharnier loopt. Aan de voorkant is in de band een ovaal gat gemaakt waardoor de onderliggende band zichtbaar is. Gouden armband bestaande uit twee scharnierende delen. Elk deel bestaat uit een band die naar voren toe breder wordt en vooraan ombuigt om terug naar het scharnier te lopen. Aan de bovenkant is aan weerszijden een ovaal gat gecreëerd, waardoor de onderliggende band zichtbaar wordt. Chris Steenbergen (1920-2007) studeerde aan het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs in Amsterdam maar begon pas na zijn opleiding met het ontwerpen van sieraden. Na de Tweede Wereldoorlog vestigde hij zich als zelfstandig edelsmid in Amsterdam. Hij maakte objecten maar legde zich, vaak in opdracht, vooral toe op het ontwerpen van sieraden, die hij met grote technische precisie vervaardigde. In een tijd waarin de materialen schaars waren bouwde hij langzaam maar gestaag aan een eigenzinnig oeuvre. Zijn werk kenmerkt zich door een bijzondere eenvoud waarin zilver en goud, in geometrische vormen gevat, vaak een even ingehouden als krachtige expressie krijgen. In de jaren vijftig vindt hij inspiratie in de beeldhouwkunst van Antoine Pevsner, Henry Moore en Naum Gabo en wendt hij zich af van de conservatieve tradities van zijn metiér. De vormprincipes die aan zijn werk ten grondslag liggen zijn dan constructivistisch. Robuuste geometrisch vormen worden vervolgens meer en meer het uitgangspunt van zijn ontwerpen en verlenen zijn sieraden een opvallende monumentaliteit. Hierdoor worden ze ook aantrekkelijk voor mannelijke sieraaddragers. Met deze ontwerpen was Chris Steenbergen zijn tijd enigszins vooruit. Een jongere generatie sieraadontwerpers zweert eind jaren zestig niet alleen publiekelijk het gangbare sieraad als louter decoratief vrouwelijk ornament af, maar omarmt dan ook de Bauhaus principes en Nieuwe Zakelijkheid. Ze verklaren echter ook het edelmetaal tot taboe. Steenbergen blijft al die tijd trouw aan het zilver en het goud. Hij beschouwt zichzelf niet alleen als een estheet, hij is tegelijkertijd een realist die weet dat de edelmetalen nu eenmaal beter verkopen en gelooft daarbij in een eerlijke moderne toepassing van het zilver en goud.

Vervaardiger
  • Chris Steenbergen
Disclaimer over kwetsend taalgebruik

Bij bronnen vindt u soms teksten met termen die we tegenwoordig niet meer zouden gebruiken, omdat ze als kwetsend of uitsluitend worden ervaren.Lees meer

Ontvang onze nieuwsbrief
Tweewekelijks geven we je een overzicht van de meest interessante en relevante onderwerpen, artikelen en bronnen van dit moment.
Ministerie van volksgezondheid, welzijn en sportVFonds
Contact

Vijzelstraat 32
1017 HL Amsterdam

info@oorlogsbronnen.nlPers en media
Deze website is bekroond met:Deze website is bekroond met 3 DIA awardsDeze website is bekroond met 4 Lovie awards