Ga direct naar: Hoofdnavigatie
Ga direct naar: Inhoud
Alle bronnen

Foto's van Spitfire F.R MK XIV , Hawker Hurricane LF 363, Fouga CM-170 Magister

Mogelijk zijn onderstaande beschrijvingen passend bij de foto. Foto boven: Spitfire F.R MK XIV. De Rolls-Royce Griffon-motor is ontworpen als antwoord op de specificaties van Royal Naval voor een motor die op lage hoogte een goed vermogen kan genereren. De concepten om de Spitfire aan te passen aan de nieuwe motor waren al in oktober 1939 begonnen; Joseph Smith was van mening dat 'de goede grote vn uiteindelijk de goede kleine vn zal verslaan'. en Ernest Hives van Rolls-Royce dachten dat de Griffon "een tweede stroomkabel voor de Spitfire" zou zijn. [1] De eerste van de Griffon-engined Spitfires vloog op 27 november 1941.Hoewel de Spitfires met Griffon-motor nooit werden geproduceerd in de grote aantallen varianten met de Merlin-motor, vormden ze een belangrijk onderdeel van de Spitfire-familie, en in hun latere versies hielden de Spitfire de voorhoede van de ontwikkeling van zuigermotoren. Dit artikel beschrijft de door Griffon aangedreven Spitfire-varianten. Foto midden: Hawker Hurricane LF 363. De Hurricane LF363 werd gebouwd als een kanonbewapende Mk IIC in de enorme Hawker Aircraft-fabriek in Langley, nabij Slough in Berkshire, in de tweede helft van 1943. De eerste vlucht van het vliegtuig, een luchttest, werd voltooid op nieuwjaarsdag, 1 januari 1944. Deze opmerkelijke orkaan is dan ook net zijn 75e 'verjaardag' gepasseerd. Foto onder: De Fouga CM-170 Magister is in de beginjaren 50 van de 20e eeuw ontwikkeld als een lichte tweemotorige jager/trainer voor de Franse luchtmacht (ALA) door het Franse Air Fouga . Het toestel is voorzien van twee achter elkaar geplaatste zitplaatsen in een drukcockpit.Het toestel werd gekenmerkt door een V-vormige staartsectie. Het werd mede een commercieel succes omdat het als trainer en als lichtbewapende dagjager kon worden gebruikt. De Fouga Magister is dan ook aan vele landen verkocht. Een speciaal voor de Aéronavale ontworpen versie werd de CM-175 Zéphyr die met een haak voor vliegdekoperaties werd uitgerust; deze versie is echter nooit in serie geproduceerd. Mogelijk is deze foto geschonken door een lid van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor de Luchtvaart (KNVvL). Mogelijk is de foto gebruikt ter voorbereiding op of als aanschouwingsmateriaal bij jaarlijkse "vliegtuigherkenningswedstrijd" van de afdeling "Luchtvaartkennis".

Organisatie
Collectie
  • Vrijheidsmuseum
Rechten
  • Auteursrechtelijk beschermd - wel tonen, niet downloaden
Identificatienummer van Vrijheidsmuseum
  • 4.2.1.12786
Ontvang onze nieuwsbrief
Tweewekelijks geven we je een overzicht van de meest interessante en relevante onderwerpen, artikelen en bronnen van dit moment.
Ministerie van volksgezondheid, welzijn en sportVFonds
Contact

Herengracht 380
1016 CJ
Amsterdam

020 52 33 87 0info@oorlogsbronnen.nlPers en media
Deze website is bekroond met:Deze website is bekroond met 3 DIA awardsDeze website is bekroond met 4 Lovie awards