Ga direct naar: Hoofdnavigatie
Ga direct naar: Inhoud
Nederlandse Strijdkrachten kaarten in Normandië

Verslag Netwerkdag 2014 ‘Oorlogsbronnen Next level’

3 december 2014 · Nieuws

Wat zijn de laatste ontwikkelingen op het gebied van educatieve games en zijn sommige historische gebeurtenissen wel geschikt voor zo’n spel? Een van de tijdens de vijfde NOB-netwerkdag in Het Huis Utrecht.

Wat zijn de laatste ontwikkelingen op het gebied van educatieve games en zijn sommige historische gebeurtenissen wel geschikt voor zo’n spel? Wie zit er achter al die Wikipedia-lemma’s en wat doet de ‘Wikipediaan’ precies? Een historisch verhaal vertellen in een 360 graden-panoramafoto. Kan dat? En tot slot: zijn we lean back of lean foward?

Deze vragen stonden centraal tijden de vijfde NOB-netwerkdag op 13 november in Het Huis Utrecht. De middag stond met verschillende workshops en de lezing Play to Learn. Learn to Play in het teken van games, interactie en uiteraard historisch bronmateriaal.

NOB-manager Edwin Klijn opent de dag met een stand van zaken rondom het Netwerk Oorlogsbronnen en geeft een beschrijving van de plannen voor volgend jaar.

Workshops

Lang is Edwin Klijn niet aan het woord, want de deelnemers van de netwerkdag gaan in drie workshops snel zelf aan de slag. In de workshop Wikipedia kruipen de deelnemers in de huid van een ‘Wikipediaan’. Onder leiding van Arie Sonneveld passen de deelnemers op Wikipedia teksten aan en voegen artikelen toe.

In de zaal ernaast zijn ze weer met hele andere dingen bezig. Daar is gamificeren het woord van de dag. In groepjes van vier maakt iedereen aan de hand van een stappenplan een historische gebeurtenis geschikt voor een spel. Spelontwerpers van Tempeest leggen uit waar je rekening mee moet houden en wat de valkuilen zijn.

In de laatste workshop maken de deelnemers met behulp van een 360 graden-panoramafoto van een locatie in Nederland een interactief historisch beeldverhaal. Hoewel meerdere groepjes met dezelfde foto aan de slag gaan, wordt er steeds een ander verhaal verteld en gebruiken de deelnemers ieder op een andere manier de beschikbare bronnen op www.oorlogsbronnen.nl

Willem-Jan Renger, hoofd Studiolab Games en Interacties aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, sluit de dag af met een inspirerend lezing over veranderingen in gebruikersgedrag. Aan de hand van de termen ‘lean back’ (de aanbieder zendt en de gebruiker ontvangt) en ‘lean foward’ (de gebruiker kan actief invloed uitoefenen op het verloop van het te vertellen verhaal) bespreekt hij kritisch de verschillende vormen van interactie in de erfgoedsector en geeft hij voorbeelden van nieuwe creatieve (en educatieve) overdrachtsvormen.

Blijf tweewekelijks op de hoogte
Ministerie van volksgezondheid, welzijn en sportVFonds
Contact

Herengracht 380
1016 CJ
Amsterdam

020 52 33 87 0info@oorlogsbronnen.nlPers en media