Ga direct naar: Hoofdnavigatie
Ga direct naar: Inhoud
Alle bronnen

Volle kracht...! De fabricage van Stork-Ricardo-Dieselmotoren

1955

Samenvatting: <br/>Bedrijfsfilm over de fabricage van Ricardo-Dieselmotoren voor schepen door Stork.<p/>Beschrijving: <br/>00.41.09 Tekst: “Volle kracht ..!” <br/>00.41.15 Beeld: Een sleepboot van de Ned. Stoomsleepdienst in Rotterdam vaart naar een groot schip in de haven. <br/>00.41.32 Tekst: “De fabricage van Stork-Ricardo-Dieselmotoren” <br/>00.41.42 Tekst: “Een Forum Film – camera Jan van der Hoeven” <br/>00.41.50 Tekst: “montage Wim van der Velde – productie Piet van Moock” <br/>00.41.59 Beeld: Een sleepboot trekt een Rijnaak voort. Close-ups van de bemanning en de motor. <br/>00.42.39 Gezicht op Zwolle vanaf de brug in de Pannekoekendijk over het Zwartewater, met op de achtergrond de Peperbus. <br/>00.42.44 Close-up van de Peperbus. <br/>00.42.53 De Grote Kerk en de Hoofdwacht op de Grote Markt. <br/>00.43.00 Twee jongens lopen in het begin van de Waterstraat, met oude huizen tegen de stadsmuur. <br/>00.43.09 Een groep kinderen met onder meer trommels lopen over het Grote Kerkplein, met op de achtergrond de Peperbus. <br/>00.43.15 Meer opnames van de jongens in de Waterstraat, waar handkarren op straat staan. <br/>00.43.21 Detailopnamen van de Hoofdwacht en de Peperbus. <br/>00.43.31 Een sleepboot, de Advendo II, vaart door de Zwolse grachten, met op de achtergrond de Peperbus. <br/>00.43.38 De voorgevel van de fabriek van Stork in Hengelo. <br/>00.43.40 De fabricage van grote dieselmotoren in een enorme fabriekshal. <br/>00.43.48 Het exterieur en interieur van de Stork-fabriek voor kleine dieselmotoren, met beelden van het productieproces. <br/>00.44.37 Arbeiders zijn bezig met het vormen en assembleren van onderdelen. <br/>00.45.23 Werkzaamheden in de ijzergieterij en het maken van gietstukken. <br/>00.46.37 De verschillende bewerkingen van de gietstukken vinden in de fabriek in Zwolle plaats. <br/>00.46.50 De afgetekende stukken worden met een heftruck naar de carterstraat getransporteerd. <br/>00.47.40 De bewerking op de freesbank en het boren van gaten in het frame. <br/>00.48.17 Het fijnboren en andere boorwerkzaamheden. <br/>00.49.34 Werkzaamheden in de witmetaalgieterij en het produceren van de lagers. <br/>00.51.16 Controle van de onderdelen. <br/>00.51.58 Werkzaamheden aan de cylindervoeringen. <br/>00.52.51 Een kijkje in de fabriekshal, gevolgd door korte beelden van de diverse bewerkingen. <br/>00.53.37 Overzicht van de montage van de motor. <br/>00.56.45 Testen en proefdraaien van de motor. <br/>00.58.13 Inspectie van de motor door een cliënt of vertegenwoordiger van een classificatiebureau. <br/>01.00.00 Ondertekening van het beproevingsprotocol. <br/>01.00.02 Transport van een motor uit de fabriekshal. <br/>01.00.17 De in een houten kist verpakte motor wordt met een kraan in een spoorwagon geplaatst en verder vervoerd. <br/>01.00.50 Voorbeelden van schepen waarin de motor kan worden geplaatst, waaronder sleepboten en binnenvaartschepen, en een poldergemaal. <br/>01.03.15 Einde <br/>(N.B. Tijdcode via digibeta) <br/>

Vervaardiger
  • Camera: Jan van der Hoeven. Montage: Wim van der Velde. Producent: Piet van Moock/Forum Filmproducties voor Stork. Uitvoerend producent: Bert Haanstra
Disclaimer over kwetsend taalgebruik

Bij bronnen vindt u soms teksten met termen die we tegenwoordig niet meer zouden gebruiken, omdat ze als kwetsend of uitsluitend worden ervaren.Lees meer

Ontvang onze nieuwsbrief
Tweewekelijks geven we je een overzicht van de meest interessante en relevante onderwerpen, artikelen en bronnen van dit moment.
Ministerie van volksgezondheid, welzijn en sportVFonds
Contact

Vijzelstraat 32
1017 HL Amsterdam

info@oorlogsbronnen.nlPers en media
Deze website is bekroond met:Deze website is bekroond met 3 DIA awardsDeze website is bekroond met 4 Lovie awards