Geschiedenis Voor een goed begrip van de collectie Organisation Todt (OT) is een beknopt overzicht van de talrijke organisatorische veranderingen, die in de OT hebben plaats gevonden, noodzakelijk: de organisatie van de OT in Nederland is vele malen gewijzigd Zie ook dossier Doc II Organisation Todt, waarin Wiendieck, Einsatzleiter der OT Nederland, een uitgebreide uiteenzetting geeft over deze materie.
. Tot 1 november 1942 stond de Nederlandse Afdeling Oberbauleitung Holland Süd (Rotterdam) en Holland Nord (Haarlem) onder de Oberbauleitung Belgien. Op die datum kwam zij rechtstreeks onder de Einsatzgruppe West Paris, werd eerst Einsatz Holland (Delft) gedoopt, in de loop van 1943 tot Oberbauleitung Holland omgedoopt, om in april 1944 weer tot de eerste benaming terug te keren. In de periode juli-september 1944 trachtte men - op papier - drie nieuwe Oberbauleitungen te vormen, waarin het Marinebauamt te Utrecht en de twee Luftwaffefeldbauämter te Amsterdam en Oisterwijk met de OT samengesmolten moesten worden. Hierdoor ontstond alleen maar verwarring. Op 5 september 1944 werd de Einsatzleitung, die ondertussen van Delft naar Culemborg verplaatst was, naar Ommen overgebracht, op 6 september 1944 werd de gehele Einsatz onder de Einsatzgruppe Hansa geplaatst, daar de Einsatzgruppe West uiteraard was opgeheven. Ook de organisatie in Nederland werd na september 1944 steeds moeilijker. Uit de brokstukken van diverse OT-eenheden kon men een Oberbauleitung Assen vormen, die samen met Zwolle en Lochem weer Einsatz Holland heette. Toen de Einsatzgruppe Hansa in Bremen-Hamburg en Essen-Heithausen gesplitst werd, kwam Nederland onder de eerste afdeling, waarna de reorganisaties niet meer ophielden. De Einsatzleitung verhuisde op 5 april 1945 van Ommen naar Winschoten en verdween op 8 april 1945 naar Duitsland.
Reichsminister Fritz Todt bij de opening van een Duitse spoorbaan.