Ga direct naar: Hoofdnavigatie
Ga direct naar: Inhoud
Bron delenBron delen

Amerikaanse luchtlandingen

Amerikaanse luchtlandingen nabij Arnhem. Een Horsa MKII-glider, met aan boord het zware materiaal van de Poolse Para Brigade, landt op 19 september 1944 op LZ L bij de Johannahoeve, ten noordwesten van Oosterbeek. Op de grond liggen parachutes en containers van de bevoorradingsdrop van 18 september. De landingen vonden plaats tijdens felle gevechten tussen de Engelsen van het 10de Para bataljon en het 156ste Para bataljon en de Duitsers. Polen die met zweefvliegtuigen aankwamen, kwamen rechtstreeks in deze gevechten terecht. Zij zagen de Engelsen voor Duitsers aan en schoten op hen. De verwarring en chaos was compleet. De Duitsers maakten hiervan gebruik door een aanval in te zetten vanaf de Amsterdamseweg, uit de richting van hotel restaurant De Leeren Doedel (bestaat nog steeds), over de LZ. De Engelsen trokken daarop over de LZ terug en kwamen zo tussen de Polen terecht. Eenheden raakten door elkaar en mensen raakten hun eenheid kwijt om die nooit meer terug te vinden. Hierdoor werd o.a. het 156ste Para bataljon volledig uit elkaar geslagen, hield het als eenheid nagenoeg op te bestaan en was het als zodanig niet meer inzetbaar. Delen van genoemde bataljons vielen terug op Wolfheze, terwijl andere delen de hooggelegen spoorlijn Arnhem- Utrecht overstaken. Dit alles op klaarlichte dag. Deze foto is gemaakt door kapitein H.B. Booty, die tegen de orders in een fototoestel had meegenomen. Op 17 september 1944 begon Operatie Market Garden (Slag om Arnhem). Een luchtvloot van meer dan 3000 transport- en zweefvliegtuigen doorkruiste het Nederlandse luchtruim. De Amerikaanse 101e en de 82ste luchtlandingsdivisie landden tussen Son en Veghel en ten oosten van Grave. De Britse 1e luchtlandingsdivisie streek neer bij Wolfheze en Heelsum. Hun doel was het veroveren van de Rijnbrug in Arnhem. De brug bleek zwaarder verdedigd te worden door de Duitsers dan verwacht. De Britten dreigden omsingeld te worden en moesten genoegen nemen met het innemen van posities langs de noordelijke oprit van de brug. In de late middag van 20 september vielen de Waalbruggen in Nijmegen na een verbitterde strijd in geallieerde handen. In de namiddag van de 21ste september rolden de eerste Britse tanks over de brug richting van Arnhem. Voor de Gelderse hoofdstad kwam het ontzet te laat. Het Britse bataljon van overste John Frost dat bij de Rijnbrug was ingesloten, had die ochtend de strijd moeten staken, waardoor de Duitsers de overgang weer ongehinderd konden gebruiken. Nijmegen was bevrijd, evenals een deel van de Betuwe, maar Arnhem was een brug te ver geweest. Een bezoeker van de Beeldbank schrijft: ''Het is een Britse landing van een Horsa MKI type (MKII gliders zijn zover bekend nog niet operationeel ingezet) Het betreffende landingsterrein werd bewaakt door de 7th Kings Own Scottish Borderers. Niet te zien omdat de foto te wazig is, het 10de para battalion is op dit moment bezig met zich terug te trekken over de landingzone richting de camera.''
Ontvang onze nieuwsbrief
Tweewekelijks geven we je een overzicht van de meest interessante en relevante onderwerpen, artikelen en bronnen van dit moment.
Ministerie van volksgezondheid, welzijn en sportVFonds
Contact

Herengracht 380
1016 CJ
Amsterdam

020 52 33 87 0info@oorlogsbronnen.nlPers en media