Ga direct naar: Hoofdnavigatie
Ga direct naar: Inhoud
Alle bronnen

Foto's van vliegtuigen t.b.v. de "vliegtuigherkenningswedstrijd" van de afdeling "Luchtvaartkennis".

Mogelijk zijn onderstaande beschrijvingen passend bij de foto. Foto links boven: De Piper PA-18 Super Cub is een Amerikaans licht eenmotorig hoogdekker vliegtuig. Het veelzijdige toestel met twee zitplaatsen wordt nog steeds overal ter wereld gebruikt voor zowel sportvliegen, bush flying als sleepvliegen. De eerste vlucht was in 1949. Tot 1994 zijn er in totaal 10.326 exemplaren gebouwd door Piper Aircraft.Foto rechts boven: Foto links midden: De Stinson L-5 Sentinel was een Amerikaans eenmotorig hoogdekker verkenningsvliegtuig met twee zitplaatsen in tandem (achter elkaar), ontwikkeld en gebouwd door Stinson Aircraft Company en voortgedreven door een zescilinder boxermotor. De vleugels waren met vleugelstijlen aan de romp bevestigd. Het toestel maakte zijn eerste vlucht in 1941. Er zijn in totaal 3590 stuks gebouwd. De Stinson L-5 is in de Tweede Wereldoorlog speciaal gebouwd als licht militair verkenningsvliegtuig.Foto rechts midden/Foto rechts onder: Saab 91D Safir. De Saab 91 Safir is een Zweeds eenmotorig laagdekker trainingsvliegtuig met drie (91A, B, B-2) of vier (91C, D) zitplaatsen. Het toestel heeft een intrekbaar driewiel-landingsgestel. De eerste vlucht van de 91 Safir was op 20 november 1945. Totaal zijn er door Saab in Zweden 203 stuks gebouwd en 120 door De Schelde in Dordrecht. Foto links onder: De Fokker S.11 Instructor is een eenmotorig lesvliegtuig van Fokker, met twee zitplaatsen en propelleraandrijving. Het vliegtuig is voorzien van een Lycoming O-435-A boxermotor die een vermogen van 190 pk levert. De romp van het toestel is van staalbuis bekleed met linnen en de vleugel is van metaal. In dit tweede naoorlogse ontwerp van Fokker zitten de instructeur en de leerling naast elkaar. Bijzondere kenmerken van het vliegtuig zijn de grote cockpit en de geknikte poten van het landingsgestel. Achter de zitplaatsen bevindt zich ruimte voor bagage, een derde stoel of een extra brandstoftank van 114 liter. Mogelijk is deze foto geschonken door een lid van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor de Luchtvaart (KNVvL) en is de foto gebruikt ter voorbereiding op of als aanschouwingsmateriaal bij jaarlijkse "vliegtuigherkenningswedstrijd" van de afdeling "Luchtvaartkennis".

Type
  • foto
  • Audiovisueel
Identificatienummer van Vrijheidsmuseum
  • 4.2.1.12959
Disclaimer over kwetsend taalgebruik

Bij bronnen vindt u soms teksten met termen die we tegenwoordig niet meer zouden gebruiken, omdat ze als kwetsend of uitsluitend worden ervaren.Lees meer

Ontvang onze nieuwsbrief
De Oorlogsbronnen.nl nieuwsbrief bevat een overzicht van de meest interessante en relevante onderwerpen, artikelen en bronnen van dit moment.
WO2NETMinisterie van volksgezondheid, welzijn en sport
Contact

Vijzelstraat 32
1017 HL Amsterdam

info@oorlogsbronnen.nlPers en media
Deze website is bekroond met:Deze website is bekroond met 3 DIA awardsDeze website is bekroond met 4 Lovie awards