Ga direct naar: Hoofdnavigatie
Ga direct naar: Inhoud
Alle bronnen

Foto's van vliegtuigen t.b.v. de "vliegtuigherkenningswedstrijd" van de afdeling "Luchtvaartkennis".

1916

Mogelijk zijn onderstaande beschrijvingen passend bij de foto. Foto links boven/Foto midden boven/Foto rechts boven:De Bréguet Br.1050 Alizé (Frans: "Tradewind") is een Frans vliegdekschip gebaseerd op onderzeeërbestrijdingsvliegtuigen. Het werd ontwikkeld in de jaren vijftig, losjes gebaseerd op het tweede prototype van het Bréguet Vultur-aanvalsvliegtuig dat was omgebouwd tot het Bréguet Br.965 Épaulard-onderzeebootbestrijdingsvliegtuig.Foto links midden: Sopwith 2F.1 Ship's Camel. Sopwith tweedekkerjager uit Engeland 1917. De Camel was het bekendste Engelse jachttoestel uit de Eerste Wereldoorlog. Er was een rijke variatie aan motoren en bewapening mogelijk en het toestel was zeer wendbaar. De 2F.1 versie was een deklandingsjager uit 1917 met kleinere spanwijdte en werd gebruikt vanaf schepen voor het onderscheppen van Zeppelins. De Camel was het geallieerde type dat de meeste vijandelijke Duitse vliegtuigen neerschoot in WO1. Foto rechts midden: Foto links onder: De Aero A-32 is een Tsjechoslowaakse dubbeldekker tactische bommenwerper en verkenningsvliegtuig gebouwd door Aero voor leger-luchtmacht gecombineerde operaties. De A-32 is afgeleid van de A-11 en was zelf eerst A-11J gedoopt. Toch zijn er grote aanpassingen gedaan om de A-32 bruikbaar te maken voor de nieuwe laag vliegende rol. Net als de A-11 werd ook de A-32 geëxporteerd naar Finland. De Finse luchtmacht kocht 16 toestellen van de types A-32IF en A-32GR, zij dienden hun grootste tijd als lesvliegtuigen. In Finland droegen zij de registratie nummers; AEj-49 tot en met AEj-64. Foto rechts onder: : De Gloster Gladiator vloog voor het eerst op 12 september 1934. De ontwikkeling vond plaats door de Gloster Aircraft Company op eigen initiatief, er was geen bestelling voor een nieuw vliegtuig. Maar toen hoofdontwerper Henry Folland en zijn team hem presenteerden, was de Royal Air Force onder de indruk en plaatste na try-outs een bestelling voor de nieuwe jager. De Gladiator was ook succesvol in het buitenland en maakte eind jaren dertig deel uit van veel verschillende luchtmachten, waaronder de Zweedse, waar hij de naam J 8 kreeg. Mogelijk is deze foto geschonken door een lid van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor de Luchtvaart (KNVvL) en is de foto gebruikt ter voorbereiding op of als aanschouwingsmateriaal bij jaarlijkse "vliegtuigherkenningswedstrijd" van de afdeling "Luchtvaartkennis".

Type
  • foto
  • Audiovisueel
Identificatienummer van Vrijheidsmuseum
  • 4.2.1.12894
Disclaimer over kwetsend taalgebruik

Bij bronnen vindt u soms teksten met termen die we tegenwoordig niet meer zouden gebruiken, omdat ze als kwetsend of uitsluitend worden ervaren.Lees meer

Ontvang onze nieuwsbrief
De Oorlogsbronnen.nl nieuwsbrief bevat een overzicht van de meest interessante en relevante onderwerpen, artikelen en bronnen van dit moment.
WO2NETMinisterie van volksgezondheid, welzijn en sport
Contact

Vijzelstraat 32
1017 HL Amsterdam

info@oorlogsbronnen.nlPers en media
Deze website is bekroond met:Deze website is bekroond met 3 DIA awardsDeze website is bekroond met 4 Lovie awards