Foto's van vliegtuigen t.b.v. de "vliegtuigherkenningswedstrijd" van de afdeling "Luchtvaartkennis".
Mogelijk zijn onderstaande beschrijvingen passend bij de foto. Foto links boven: Curtiss H-75. De Curtiss H-75 was na de MS-406 de best vertegenwoordigde jager in de Armee de l'Air. In 1938 waren 100 stuks besteld, gevolgd door 100 extra [A-2] in voorjaar 1939. In oktober 1939 werden nog eens 135 van de A-3 versie besteld, en vlak voor de Duitse inval 395 A-4 versies. Bij elkaar het niet onaanzienlijke aantal van 730 stuks. Daarvan werden echter slechts 291 [A-1: 100, A-2: 100, A-3: 85 en A-4: 6] geleverd voor de Franse capitulatie. De rest werd vrijwel geheel aan Engeland afgeleverd. Slechts 29 Curtiss H-75 gingen verloren tijdens luchtgevechten, wat een bijzonder goede prestatie was. Motor van 950 pk en een topsnelheid van 520 km/u. Stijgsnelheid van ca 900 m/min. Bewapening van vier mitrailleurs 7,5 mm.Foto rechts boven/ Foto links midden: De Messerschmitt Bf 109 was een Duits jachtvliegtuig. Het werd voor het eerst ingezet tijdens de Spaanse Burgeroorlog in 1937, en was tijdens de Tweede Wereldoorlog in gebruik bij de Duitse Luftwaffe en haar bondgenoten. Toen het vliegtuig voor het eerst ingezet werd, was het een van de meest geavanceerde vliegtuigen ter wereld. Het toestel had een monocoque constructie helemaal van metaal, een intrekbaar landingsgestel en een dichte cockpit. Met ongeveer 34.000 geproduceerde toestellen is de Bf 109 het meest geproduceerde jachtvliegtuig ooit.Foto rechts midden: De Curtiss P-36 Hawk, ook wel bekend als het Curtiss Hawk Model 75, is een Amerikaans ontworpen en gebouwd gevechtsvliegtuig uit de jaren dertig en veertig. Het was een tijdgenoot van de Hawker Hurricane en Messerschmitt Bf 109 en een van de eerste van een nieuwe generatie gevechtsvliegtuigen: een strak eendekkerontwerp met een intrekbaar onderstel waarbij bij de constructie uitgebreid gebruik werd gemaakt van metaal.Foto links onder: De Koolhoven F.K.52 was een tweedekker jager en verkenningsvliegtuig. Het toestel, geconstrueerd door Vliegtuigenfabriek Koolhoven, had een gesloten cockpit en twee enkelvoudige wielpoten als landingsgestel. Foto rechts onder: Morane Saulnier AR-35 EP-2. De Morane-Saulnier AR.35 EP2 was een Frans gemengd aerobatic training- en aerobatic vliegtuig in een hoogvleugel (paraplu) systeem met een vast landingsgestel. De aandrijving werd verzorgd door een enkele roterende motor Le Rhône C met een vermogen van 80 pk. Het prototype vlucht vond plaats in 1919. Mogelijk is deze foto geschonken door een lid van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor de Luchtvaart (KNVvL) en is de foto gebruikt ter voorbereiding op of als aanschouwingsmateriaal bij jaarlijkse "vliegtuigherkenningswedstrijd" van de afdeling "Luchtvaartkennis".
- foto
- Audiovisueel
- 4.2.1.12906
Bij bronnen vindt u soms teksten met termen die we tegenwoordig niet meer zouden gebruiken, omdat ze als kwetsend of uitsluitend worden ervaren.Lees meer
