Ga direct naar: Hoofdnavigatie
Ga direct naar: Inhoud
Alle bronnen

Foto's van vliegtuigen t.b.v. de "vliegtuigherkenningswedstrijd" van de afdeling "Luchtvaartkennis".

Mogelijk zijn onderstaande beschrijvingen passend bij de foto. Foto boven: Norge airship. De N1 Norge was een halfstar luchtschip met een lengte van 106 meter. Het schip had een diameter van 19,5 m en een volume van 19.000 m³. Het schip had drie Maybach-motoren van elk 245 pk. Hiermee kon een maximumsnelheid van 113 km/h gehaald worden. Roald Amundsen, Lincoln Ellsworth en Umberto Nobile vertrokken op 11 mei 1926 met de Norge vanuit het dorp Ny-Ålesund op Spitsbergen naar de Noordpool. In Ny-Ålesund is nog steeds de ankertoren te zien waaraan het luchtschip vóór vertrek afgemeerd lag. De tocht was succesvol: op 12 mei bereikten ze de pool, waar een Italiaanse, Noorse en Amerikaanse vlag werden neergelaten. Twee dagen later landde het luchtschip bij Teller in Alaska. Aangezien aan het succes van eerdere claims wordt getwijfeld, zijn Amundsen, Ellsworth en Nobile mogelijk (zonder het ooit te hebben geweten) de eersten die daadwerkelijk de Noordpool hebben bereikt. Foto midden: De Italia was een luchtschip dat na een succesvolle Noordpoolexpeditie neerstortte bij de Spitsbergen-archipel, een vervolg op een Italiaanse expeditie met de Norge. Die had niet de verwachte resultaten en te weinig eerbetoon voor Italië opgeleverd. De nieuwe poging stond onder leiding van slechts één man: de Italiaan Umberto Nobile (1885-1978), een favoriet van Mussolini. Foto onder: USS Macon. De ZR-5 USS Macon was een "vliegend vliegtuigdraagschip" van de Amerikaanse marine. In de romp van dit luchtschip bevond zich een hangar, vanwaaruit vliegtuigen door middel van een trapeze onder uit het vliegtuig konden worden losgelaten. Tijdens de "landing" moest de piloot zijn vliegtuig hier met een vanghaak die boven op het toestel was aangebracht, aanhaken. Daarna kon het naar binnen worden gehaald. Mogelijk is deze foto geschonken door een lid van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor de Luchtvaart (KNVvL) en is de foto gebruikt ter voorbereiding op of als aanschouwingsmateriaal bij jaarlijkse "vliegtuigherkenningswedstrijd" van de afdeling "Luchtvaartkennis".

Type
  • foto
  • Audiovisueel
Identificatienummer van Vrijheidsmuseum
  • 4.2.1.12946
Disclaimer over kwetsend taalgebruik

Bij bronnen vindt u soms teksten met termen die we tegenwoordig niet meer zouden gebruiken, omdat ze als kwetsend of uitsluitend worden ervaren.Lees meer

Ontvang onze nieuwsbrief
De Oorlogsbronnen.nl nieuwsbrief bevat een overzicht van de meest interessante en relevante onderwerpen, artikelen en bronnen van dit moment.
WO2NETMinisterie van volksgezondheid, welzijn en sport
Contact

Vijzelstraat 32
1017 HL Amsterdam

info@oorlogsbronnen.nlPers en media
Deze website is bekroond met:Deze website is bekroond met 3 DIA awardsDeze website is bekroond met 4 Lovie awards