Ga direct naar: Hoofdnavigatie
Ga direct naar: Inhoud
Alle bronnen

Foto's van vliegtuigen t.b.v. de "vliegtuigherkenningswedstrijd" van de afdeling "Luchtvaartkennis".

1945

Mogelijk zijn onderstaande beschrijvingen passend bij de foto. Foto links boven: De Havilland DH-104 Dove. De De Havilland Dove is een Engels tweemotorig metalen laagdekker passagiersvliegtuig van vlak na de Tweede Wereldoorlog, gebouwd door De Havilland. Het toestel maakt zijn eerste vlucht in 1945.Foto rechts boven: Percival P56 Provost .De Percival Aircraft P.56 Provost (vaak de 'Piston Provost' genoemd) is ontworpen volgens Air Ministry-specificatie T.16/48, uitgegeven in 1948, waarin werd opgeroepen tot een basistrainer met één motor ter vervanging van de Percival Prentice. Het was een van de 30 ingediende voorstellen en het was een van de slechts twee vliegtuigen die uiteindelijk werden gekozen (de andere was de Handley Page HPR2). Het was een volledig metalen eendekker met twee zitplaatsen en een conventioneel vast landingsgestel. Het reproduceerde de rijeigenschappen en rolsnelheid van de moderne straaljagers die destijds in dienst kwamen. Foto links midden: De Alouette III . De Alouette III is een lichte eenmotorige helikopter, oorspronkelijk geproduceerd door de Franse firma Sud-Aviation, (later Aérospatiale en nu Airbus Helicopters). De naam Alouette is Frans voor leeuwerik. De Alouette III is voorzien van een 3-bladige hoofdrotor met een diameter van 11 meter. De romp heeft op het eind een klein stabilo met afgeronde kielvlakjes. De staartdrager zonder knik is rechts achter voorzien van een staartrotor en een grote beschermbeugel. Foto rechts midden: Avro 652A Anson Mk.1. De Anson Mk.1 werd overgenomen van de Engelse Royal Air Force en gebruikt in eerste instantie voor opleiding waarnemers en telegrafisten, o.a bij CLO op Gilze-Rijen. Er zat geen bewapening op de toestellen, zo werd de rugkoepel niet gemonteerd dan wel verwijderd om o.a gewicht te besparen; alleen de "D-19" had nog een rugkoepel. Tussen de kisten kunnen dus details verschillen, bijvoorbeeld in de rompramen. De Ansons werden ook gebruikt als licht verbindings- en transporttoestel maar ook wel voor luchtkartering. Laatste Anson ging in 1953 uit dienst. Foto links onder: De Havilland DH.100 Vampire . De Havilland DH.100 Vampire was een eenmotorig gevechtsvliegtuig ontwikkeld en geproduceerd door De Havilland Aircraft Company dat in 1945 werd ingevoerd bij de Royal Air Force (RAF). Het was na de Gloster Meteor de tweede straaljager van de RAF. Toen het toestel in gebruik werd genomen was de Tweede Wereldoorlog reeds beëindigd en het heeft daarom geen rol gespeeld bij de overwinning op nazi-Duitsland. Het Britse publiek maakte kennis met het vliegtuig tijdens de overwinningsfestiviteiten van 8 juni 1946. Foto rechts onder: Reims Cessna FR172H Rocket. De FR172 Reims Rocket werd alleen geproduceerd door Reims Aviation in Frankrijk, niet door Cessna. Hij werd aangedreven door een zescilinder, door Rolls-Royce gebouwde, brandstofinjectie, Continental IO-360D 210 pk (160 kW) motor met een propeller met constant toerental.Mogelijk is deze foto geschonken door een lid van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor de Luchtvaart (KNVvL) en is de foto gebruikt ter voorbereiding op of als aanschouwingsmateriaal bij jaarlijkse "vliegtuigherkenningswedstrijd" van de afdeling "Luchtvaartkennis".

Type
  • foto
  • Audiovisueel
Identificatienummer van Vrijheidsmuseum
  • 4.2.1.12890
Disclaimer over kwetsend taalgebruik

Bij bronnen vindt u soms teksten met termen die we tegenwoordig niet meer zouden gebruiken, omdat ze als kwetsend of uitsluitend worden ervaren.Lees meer

Ontvang onze nieuwsbrief
De Oorlogsbronnen.nl nieuwsbrief bevat een overzicht van de meest interessante en relevante onderwerpen, artikelen en bronnen van dit moment.
WO2NETMinisterie van volksgezondheid, welzijn en sport
Contact

Vijzelstraat 32
1017 HL Amsterdam

info@oorlogsbronnen.nlPers en media
Deze website is bekroond met:Deze website is bekroond met 3 DIA awardsDeze website is bekroond met 4 Lovie awards