Ga direct naar: Hoofdnavigatie
Ga direct naar: Inhoud
Alle bronnen

Herinneringsbord 2015

1941

De vier kerkdorpen van de gemeente Gilze en Rijen hebben in de Tweede Wereldoorlog méér gevolgen van oorlogshandelingen gekend dan andere plaatsen door de aanwezigheid van het door de Duitse bezetters ingenomen vliegveld. De gemeente besloot om ingaande 2014, in samenwerking met Heemkring Molenheide, ieder jaar herinneringsborden te plaatsen ter herdenking van die tragische gebeurtenissen. Eind 1940 begin 1941 is de grote reparatiehangar aan de Broekstraat (toen Molenschotsedijk) gebouwd. Grote delen van de fundatie liggen er nog. Er circuleren van deze grote hangar twee verschillende namen. Kort na de oorlog werd de naam Oberhalle veel gebruikt voor deze hangar, hij werd zo genoemd door mensen die bij de bouw ervan betrokken waren geweest. Bij later onderzoek bleken de afmetingen van deze hangar overeen te komen met een standaard hangar van Hobag, die op meerdere vliegvelden gebouwd zijn. Een Hobaghalle dus. De naam Hobag komt van Holzbau A.G. Een firma van vliegtuigloodsen uit Breslau. De hangar was 70 meter breed en 35 meter diep. Links en rechts waren uitbouwen gemaakt van 3,5 x 9 meter, waar de grote rolschuifdeuren in gingen, als die open moesten. In deze hangar werden reparatie- en onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd aan veelal bommenwerpers Ju 88 en Do 217. Voorlangs liep een brede verharde rolbaan, nu Broekstraat (toen Molenschotsedijk). Vanuit de lucht was deze hangar bijna niet te zien omdat hij goed gecamoufleerd was, zelfs het bospad liep over het dak van de hangar en platform door. Scherpe hoeken en uitsteeksels waren met camouflagenetten en bebossing afgezwakt. Toch hadden de Engelsen al op 18 augustus 1942 een gedetailleerde kaart gemaakt, waar de hangar op ingetekend stond. Het werd bij de Duitsers na de invasie van 6 juni 1944 steeds duidelijker dat het bevrijdingsleger dichterbij kwam. Vanaf begin september 1944 is de Luftwaffe al begonnen met terugtrekken en het vernietigen van gebouwen en bijbehorende installaties. Dit om te voorkomen dat de bevrijders er gebruik van zouden maken. In de meeste gevallen werden die vernietigingen uitgevoerd door het Sprengkommando. Op 13 september zijn om 18.00, 20.00 en 22.00 uur hevige explosies (10 stuks) aan de westzijde van het vliegveld waargenomen. Het is aannemelijk dat Duitsers de hangar / werkplaats die avond ook aan de vernieling hebben prijsgegeven maar het kan ook op 14 september hebben plaatsgevonden want die dag waren er ook nog enkele ontploffingen en branden en om 21.00 uur waren er ook nog hevige explosies op het vliegveld. Lang na de Tweede Wereldoorlog waren de restanten van de reparatiehangar vrij toegankelijk. Kinderen uit de omgeving gingen er vaak spelen. Toen bleek dat er gevaarlijke explosieven werden gevonden door kinderen, werd het terrein ontdaan van explosieven. Ook werd toen de afrastering van de vliegbasis verplaatst, zodat de restanten achter de afrastering vielen. In 1991 zijn de laatste resten van het gebouw opgeruimd. Het herinneringsbord staat aan de Broekstraat tegen de afrastering van het vliegveld

Disclaimer over kwetsend taalgebruik

Bij bronnen vindt u soms teksten met termen die we tegenwoordig niet meer zouden gebruiken, omdat ze als kwetsend of uitsluitend worden ervaren.Lees meer

Ontvang onze nieuwsbrief
Tweewekelijks geven we je een overzicht van de meest interessante en relevante onderwerpen, artikelen en bronnen van dit moment.
Ministerie van volksgezondheid, welzijn en sportVFonds
Contact

Vijzelstraat 32
1017 HL Amsterdam

info@oorlogsbronnen.nlPers en media
Deze website is bekroond met:Deze website is bekroond met 3 DIA awardsDeze website is bekroond met 4 Lovie awards